Vademecum Copywritera: Jak zacząć? Gdzie szukać zleceń? Ile zarabia copywriter?

Marketing treści, optymalizacja SEO, branding

Vademecum Copywritera: Jak zacząć? Gdzie szukać zleceń? Ile zarabia copywriter?

copywriter śląsk.Katowice, Zabrze, Bytom, Bielsko Biała

Zawód copywritera zyskuje coraz większą popularność, a grono osób zainteresowanych pracą w tym zawodzie, stale się powiększa. Co ważne: popyt na copywriterów również znacząco wzrasta, dlatego dziś przeprowadzę Cię przez pierwszy i najtrudniejszy bastion tej pracy, czyli: pierwszy krok, który należy zrobić, aby zacząć pracować jako copywriter.

Copywriter: kto to? Kim jest copywriter?

 

Copywriter to osoba, która zawodowo zajmuje się tworzeniem artykułów, sloganów reklamowych, czy tekstów na blogi lub strony www. Prawda jednak jest taka, że są to zbyt wąskie ramy, aby opisać kim jest copywriter i czym się zajmuje. Bowiem często bywa tak, że copywriter jest osobą wielozadaniową. Co oznacza to w praktyce?

Copywriter może tworzyć scenariusze, być wsparciem scenarzysty, wymyślać chwytliwe hasło do reklamy telewizyjnej, tworzyć treści na social media lub konstruować porywające case study dla firm. A wszystko zależy od tego, jakie zlecenie dostanie i czy się go podejmie. Ale od czego zaczynają copywriterzy i jakie teksty tworzą?

Copywriter: jak zacząć?

Jak zacząć jako początkujący copywriter

Każdy copywriter ma swój początek, który jest jego pierwszym krokiem w karierze. Co śmieszne, mało kto, chce mówić na głos, co stworzył jako pierwsze. Każdy z nas zaczyna od poziomu basic, tylko po to, aby wkroczyć na poziom senior copywriter. Jak zacząć przygodę z copywritingiem? Jak zacząć jako copywriter bez doświadczenia? Dla początkujących osób, które nigdy nie tworzyły tekstów początkowe wyzwania to zazwyczaj:

 

Teksty Precle.

Precle to teksty, które są, bo są. No nie ma innego określenia. Mogą być one pozbawione merytorycznej wartości i służą temu, aby zapchać stronę internetową. Zazwyczaj zaczynamy od nich, aby móc wejść na wyższy level, czyli…

Teksty zapleczowe.

W hierarchii tekstów są nieco wyżej niż precle, ale również nie wymagają wielkiego doświadczenia. Zazwyczaj zlecane są początkującym copywriterom wraz z briefem, którego sens i zawartość wyjaśnię poniżej.

Opis produktów lub opis kategorii.

Kolejny level w pracy copywritera to opis produktów lub kategorii. Są to teksty, które nie wymagają większych umiejętności, a jedynie dobrego researchu. Czym jest research? O tym za moment, daj mi jeszcze chwilkę.

Profesjonalny copywriter: Kim jest i co tworzy?

Profesjonalny copywriter to osoba, która doskonale wie, jak przeprowadzić skuteczny research, jak szukać i używać słów kluczowych, a przede wszystkim wie, jak zaciekawić czytelnika i sprawić, żeby wrócił po więcej. Jakie teksty tworzy profesjonalny copywriter?

Teksty blogowe.

Teksty blogowe mogą, ale nie muszą wymagać researchu. Najistotniejszą kwestią jest to, aby artykuł zaciekawił czytelnika i sprawił, że ten chce wrócić po więcej. Jeśli zleceniodawca sobie życzy, teksty blogowe muszą być pisane pod SEO. Wtedy stajesz się SEO copywriterem, ale o tym, kim jest i co powinien wiedzieć SEO copywriter to za chwilę. Daj mi jeszcze moment.

Artykuły na stronę www/Landing page

Są to teksty, które muszą być merytoryczne, poparte źródłami, faktami, a dodatkowo muszą zgadzać się z SEO, jeśli brief tego wymaga, ale tak jak mówiłam o briefie będzie niżej.

Artykuły wymagające specjalizacji

Żeby tworzyć artykuły specjalistyczne, musimy posiadać wiedzę, regulacje prawne, klasyfikacje oraz umiejętności niezbędne do stworzenia artykułów np. dla lekarzy, terapeutów, prawników, firm szkoleniowych, czy firm spedycyjnych. Są to artykuły wymagające nie tylko szerokiej wiedzy, ale również prawidłowego i wielowarstwowego researchu.

Jak zacząć jako copywriter? Możesz zacząć różnie. Jeśli prowadzisz bloga, spokojnie może on posłużyć za Twoje portfolio. Grunt, żeby teksty były merytoryczne/ciekawe/poprawne stylistycznie/poprawne ortograficznie. Jeśli tak jak ja, stawiasz na słowotwórstwo, nie martw się, rynek dla nas również stoi otworem. Ważne, żebyś miał w swoim rękawie portfolio copywritera, które zawiera stworzone przez Ciebie teksty, świadczące o Twoich umiejętnościach. Jest to Twój klucz do tego świata, a jeśli go nie masz, no cóż, każdy klucz można dorobić za pomocą precli, tekstów zapleczowych lub opisów kategorii, czy produktów. Ale wiem, że czekasz na to, aby dowiedzieć się, gdzie szukać zleceń jako copywriter.

Copywriter: gdzie szukać zleceń? Jak zacząć?

Bez względu na to, czy jesteś copywriterem początkującym, czy zaawansowanym, szukanie zleceń może być nie lada utrapieniem. Dlatego dziś przedstawię Ci kilka możliwości, a raczej adresów, pod którymi możesz zacząć. Gdzie szukać zleceń jako copywriter? Jak rozpocząć jako copywriter bez doświadczenia?

Copywriter gdzie szukać zlecen

Jest to portal, na którym z pewnością znajdziesz zlecenie odpowiednie dla Twoich umiejętności. Polecane szczególnie dla copywriterów, którzy zaczynają.

Jest to giełda, która umożliwia copywriterom nawiązanie współpracy, a także wrzucanie tekstów, które mogą zaciekawić potencjalnego klienta.

Portal, który nie tylko daje pracę dla początkujących copy, ale również wspiera ich w formie prawnej.

Grupa na facebooku, umożliwiająca nawiązanie współpracy.

Jeśli jednak nie chcesz korzystać z wyżej wymienionych przykładów tego, jak rozpocząć pracę jako copywriter, możesz podesłać swoje teksty do interesujących Cię branż. Spersonalizowane oferty mailowe są akceptowalne i pozwalają na nawiązanie długofalowej współpracy.

Copywriter: Jakie zarobki? Ile zarabia copywriter?

Ile zarabia copywriter ? To jest temat bomba, który często skłania wiele osób do podjęcia tej formy zarobku. Jednak zarobki copywritera zależą od wielu czynników:

Copywriter zarobki. Ile zarabia copywriter.

✓ Formy zatrudnienia ( freelancer, działalność gospodarcza, etat),

✓ Doświadczenia,

✓ Warsztatu,

✓ Stawek.

Średnia zarobków copywritera to 5 300 zł/miesięcznie, jeśli pod lupę weźmiemy etat.

(źródło www.pracuj.pl)

Jeśli jednak chcemy poznać zarobki copywritera freelancera (działalność gospodarcza, B2B etc) zarobki wahają się między 4000zł -11 000 zł/ miesięcznie.

Niech Was jednak te kwoty nie zachwycą. Zarobki copy uzależnione są od stawki, doświadczenia, a także nakładu pracy, który copywriter wkłada w miesięczny dochód. Jeśli traktujesz copywriting jako pracę dodatkową, nie musisz się męczyć, aby uzyskać finalne 11 000 na koncie bankowym. Spokojnie jesteś w stanie dorobić do swojej pensji tyle, ile Ci brakuje.

Copywriter: co wpływa negatywnie na Twoją pracę?

Poza zaletami, jakie niesie copywriting dla takiej osoby jak ja, są jeszcze wady, o których warto pamiętać:

✓ Brak rozwoju

Jest to kwestia istotna, bowiem przez brak rozwoju stoimy w miejscu.

✓ Brak specjalizacji

Specjalizacja pozwala Ci brać za 1000 dużo większe pieniądze.

✓ Brak organizacji

Branie na siebie zbyt wielu zleceń, zła ocena własnych możliwości oraz umiejętności, no cóż, 3xNIE. Należy nad tym mocno popracować.

✓ Porównywanie swojej działalności/pracy do konkurencji

Konkurencja może być Twoją inspiracją, a i owszem, ale nigdy nie porównuj do niej swoich wyników. Nie wiesz, jakie mają umiejętności, jaki warsztat i jaki PR.

Słowniczek copywritera: Najważniejsze skróty.

Słowniczek copy to jest dokładnie to, na co kazałam czekać cały wpis, mówiąc, że już zaraz i już za chwilkę.

SEO COPYWRTIER: Kim jest SEO copywriter? SEO copy to osoba specjalizująca się w pisaniu tekstów dopasowanych do pozycjonowania stron www. SEO copy potrafi wyszukiwać słowa kluczowe, wie co to kanibalizacja i doskonale ogarnia programy analityczne. Noooo, chyba że koszta z briefu.

BRIEF: Brief jest istotną informacją, którą powinien otrzymać copy. Brief zawiera: ilość znaków, słowa kluczowe, analizę odbiorcy, cel tekstu oraz nagłówki.

ZZS: Czym są zzs? Są to znaki ze spacjami, za pomocą których rozliczamy się z klientami. Tekst, który czytasz ma ok. 8000 zzs.


Kim jestem?

Jestem Karolina, pracuję jako copywriter oraz content marketingowiec, współtworzę wiele portali internetowych, pomagam w rozwoju przedsiębiorców. Jestem ekspertem ds. rozwoju oraz motywacji. Współpracuję z firmami zarówno polskimi, jak i zagranicznymi. To właśnie biznes pokazał mi, że same umiejętności to nie wszystko. Trzeba jeszcze utrzymać się na powierzchni i czasami płynąć bez wioseł i koła ratunkowego. Sensem jest to, aby nie zapominać, dlaczego zaczęliśmy to wszystko robić.

To również może Cię zainteresować: Jak pozyskać klienta?

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *